Monet työelämässä tarvitsemasi taidot kehittyvät toimiessasi verkkotuutorina. Opit suunnitelmaan, aikatauluttamaan, toimimaan vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa ja etätyötaitosi kehittyvät. Verkkotuutorina tulet tapaamaan uusia ihmisiä ja saat mahdollisuuden laajentaa verkostoja ja digiosaamistasi.

Verkkotuutori pääsee tutustumaan uusiin ihmisiin yli toimipisterajojen!

Verkkotuutorin voit kohdata esimerkiksi verkkotuutoreiden Telegramissa tai Instagramissa. Hän antaa vertaistukea, -ohjausta ja neuvontaa kaikille verkko-opiskelijoille. He voivat järjestää isoja ja pieniä tapahtumia ja aktiviteettejä verkossa tai jopa hybridinä yhteistyössä kampustuutoreiden kanssa. Verkkotuutorit  mainostavat opiskelijatapahtumia sekä välittävät tietoa opiskelijoita koskevista asioista kanavissaan.

Syksyllä verkkotuutorit toivottavat uudet verkko-opiskelijat tervetulleiksi Instagram tilillään ja Telegram foorumilla, saatatpa jopa tavata heidät ensimmäisillä etätunneilla. Kokeneina konkareina he osaavat opastaa uusia opiskelijoita ammattikorkeakoulun järjestelmien käytössä sekä ohjata AMKin palvelujen pariin.

Verkkotuutorit muodostavat yhtenäisen verkkotuutortiimin

Verkkotuutorointi edustaa yhtä Lapin AMKn tuutorointimallista, jossa verkkotuutorit muodostavat monialaisen tiimin. Käytännössä tämä merkitsee, että tiimiin kuuluu tuutoreita eri koulutusohjelmista. Tiimille on nimetty oma tuutorvastaava, jonka päätarkoitus on ohjata ja neuvoa verkkotuutoreita sekä toimia tuutoroinnin yhteyshenkilönä ammattikorkeakoulun henkilökunnalle. Tuutorvastaava myös tukee verkkotuutoreiden työmotivaatiota ja huolehtii heidän jaksamisestaan järjestämällä säännöllisiä tapaamisia ja varmistamalla tykytoiminnan onnistumisen.

Verkkotuutori on kaiken hyvän alku ja juuri

Verkkotuutorit toimivat aktiivisesti opiskelijayhteisön edustajina ja tiedonvälittäjinä. He kuuntelevat opiskelijoiden toiveita, ja pyrkivät laajentamaan opiskelijoille suunnattujen verkkoaktiviteettien valikoimaa. Opiskelijoiden on helppo lähestyä verkkotuutoreita joko sähköpostilla, instagram viestillä tai telegram foorumilla. Olipa kyse tiedon puutteesta tai huolista,  he ovat yhtä lähellä kuin lähin puhelin tai tietokone.

Verkkotuutorit ovat koulutettuja ohjaamaan ja auttamaan opiskelijoita oikeaan suuntaan. Lisäksi verkkotuutoreiden kautta   erilaiset kehittämiskohteet ja hyvät käytännöt nousevat esille keskusteluihin ja kulkeutuvat Opiskelijakunnan hallituksen yhteisökehittäjien tietoon. Yhteisökehittäjät toimivat tärkeänä linkkinä opiskelijoiden ja ammattikorkeakoulun päätöksentekijöiden välillä, edustaen opiskelijoiden ääntä kampusyhteisöön liittyvissä asioissa.

Yhteistyötä ja tiedonvälitystä

Tuutortiimien Tuutorvastaavat, Rotkon hallituksen yhteisökehittäjät ja vertaisohjauksen asiantuntijat muodostavat tiiviin työryhmän nimeltä Tuutortyöryhmä, jonka tehtävänä on seurata tuutoroinnin toteutumista ja käsitellä tilanteita, jotka nousevat esille tuutorvastaavien kautta. Tuutorit ja heidän muodostamat tiimit toimivat ikään kuin opiskelijayhteisön tiedonlähteinä jotka välittävät aktiivisesti tietoa, palautetta ja toiveita suoraan tuutorvastaaville ja Rotkon hallituksen yhteisökehittäjille.

Kuka voi toimia Verkkotuutorina?

Olit sitten verkko-, monimuoto- tai perinteisesti kampuksella opiskeleva päiväopiskelija, voit toimia verkkotuutorina.

KOULUTUS

Verkkotuutorkoulutus toteutetaan etänä. Koulutus alkaa tuutorkoulutusinfolla, jossa annetaan ohjeet koulutuksen suorittamiseen. Infon jälkeen seuraa itsenäisen opiskelun vaihe: Moodlessa on lyhyitä videoita ja niihin liittyviä pohdintatehtäviä. Tehtävät tehdään ennen ensimmäistä purkaamoa. Purkaamoissa eli Zoom alustalla toteutetuissa etäoppitunneilla puretaan annettuja pohdintatehtäviä ja keskustellaan aiheista. Tuutoriksi hakeneet henkilöt saavat lisäohjeet ja kutsun koulun sähköpostiinsa hakuajan päätyttyä.

Verkkotuutoreiden koulutuspäivät suomeksi (Zoomissa)
- 9.4.2024 klo 17-18 Ohjeet ja käytänteet
- 16.4.2024 klo 17-19 purkaamo 1
- 23.4.2024 klo 17-19 purkaamo 2

Tuutorhaku on päättynyt 25.2.2024
Seuraava haku keväällä 2025